بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

نانو ذرات که امروزه در وسایل الکترونیکی ، ظروف مواد غذایی یا نو

نانو ذرات از پوست عبور می کنند .

گروهی از محققان نشان دادند نانو ذرات که امروزه در وسایل الکترونیکی، ظروف مواد غذایی یا نوشابه، محصولات ارایشی و در بسیاری کاربردهای دیگر یافت می شوند می توانند از پوست عبور کنند و وارد بدن شوند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  لیزا دولوییز، دارای دکتری شیمی و استادیار دانشگاه راچستر می گوید این ذرات بسیار بسیار کوچک هستند و اندازه آنها از یک پنج هزارم قطر یک تار مو کمتر است.
گروهی به راهنمایی دکتر دو لوییز از مرکز پزشکی دانشگاه راچستر در مجله “اخبار نانو” در ماه سپتامبر مقاله ای منتشر کردند که نشان می داد نانو ذرات از پوست یک ارگانیسم زنده، نوعی موش که معمولا برای بررسی اثار زیانبار نور خورشید مورد استفاده قرار می گیرد، عبور می کند.
این محکم ترین شاهدی است که تاکنون برای اثبات عبور برخی از نانو ذرات از پوست، به ویژه زمانی که پوست اسیب دیده باشد، ارایه می شود.
دولوییز، استادیار پوست و مهندسی زیست پزشکی و کارشناس خواص نانو ذرات، گفت هنوز دقیقا معلوم نیست که نانو ذرات برای بدن چه عواقبی دارد.
برخی از دیگر دانشمندان دریافته اند که این ذرات می توانند در سیستم لنف، دستگاه عصبی و در یگر نواحی بدن انباشته شوند.
وی که شیمی دان است تاکید کرد که در مطالعه او مستقیما موضوع ایمنی نانو ذرات مطرح نبود و آنها می خواستند فقط مشاهده کنند که آیا این ذرات از پوست عبور می کنند یا نه که در نهایت دریافتند در شرایط خاصی این اتفاق می افتد.
فعالیت این دانشمند بخشی از یک رشته گسترده جدید به نام “نانوپزشکی” است . محققان در این رشته می کوشند خواص نانو ذرات را دریابند و نیز امکان ابداع شیوه های تازه ای از رساندن دارو به بدن و ساخت حسگر هایی که می توانند میکروب ها و دیگر خطرات علیه سلامتی انسانها را مشخص کنند، مورد بررسی قرار دهند.
در حالی که استفاده از نانو ذرات در کالاهای مصرفی در سطح وسیعی گسترش می یابد، تحقیقات در مورد آنها در آزمایشگاهها نیز بسیار افزایش یافته است.
در برخی فرایند ها از جمله سوختن شمع معمولی، بطور طبیعی نانو ذرات تولید می شوند .
پهنای برخی از این ذرات حتی به ده نانو متر نمی رسد یعنی انها از فاصله طبیعی میان برخی از سلول های پوست هم کوچکتر هستند.
هر نانو متر برابر یک میلیونم یک میلیمتر است.
آزمایش گروه محققان نشان داد نانو ذرات از پوست عبور می کنند و اگر نور ماوراء بنفش به پوست اسیب وارد کرده باشد، این ذرات با سرعت بیشتری از پوست وارد بدن می شوند.
احتمالا این موضوع را می توان تا حدودی ناشی از واکنش پیچیده پوست نسبت به تهاجم اشعه خورشید دانست. سلولهای پوست در واکنش نسبت به پرتو ماوراء بنفش تکثیر می شوند و مولکولهای پوست که پروتیین های محکم کننده اتصالات هستند ، سست می شوند تا سلولهای جدید بتوانند به مکانی که مورد نیاز هستند، حرکت کنند.

این پروتیین ها معمولا به عنوان دروازه بانی عمل می کنند که مشخص می کنند کدام مولکول ها اجازه عبور از پوست و ورود به بدن را پیدا کنند و راه به روی کدام مولکولها بسته شود. زمانی که پروتیین های یاد شده سست می شوند، قدرت گزینش انها کم می شود و به این ترتیب نانو ذرات فرصت عبور از مانع پوست را پیدا می کنند.
این محققان در نظر دارند در اینده در مورد دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی که هر دو به مقدار زیاد در تهیه ضد افتاب ها و دیگر محصولات آرایشی برای جلوگیری از زیانهای نور خورشید به کار می روند، تحقیق کنند.
این متخصص پوست و دانشمند خواص نانو ذرات گفت در سالهای اخیر اندازه ذرات اکسید فلزاتی که در محصولات مصرفی به کار می رود مرتب کوچکتر و کوچکتر شده به طوری که اکنون بسیاری از آنها به نانو ذرات تبدیل شده اند.
اکنون در بسیاری از بخشهای ارایشی داروخانه ها می توان محصولاتی را مشاهده کرد که وقتی به پوست مالیده می شود، کاملا شفاف می شوند . مثلا ، برق لبی که برای محافظت در برابر خورشید استفاده می شود و یا یک ضد افتاب شفاف می تواند حاوی نانو ذرات باشد.
این متخصص اضافه کرد تا چند سال قبل از ضد آفتاب هایی استفاده می شد که صورت را زیر لایه ای از کرم سفید پنهان می کردند . آنها حاوی ذرات درشت تری بودند که نور مرئی را بازتاب می دادند اما بسیاری از ضد افتاب های جدید تر حاوی نانو ذراتی هستند که یک هزار برابر ریزتر هستند و نور مریی را منعکس نمی کنند.
ا و گفت بسیاری از مردم پس از آنکه نور خورشید به پوستشان آسیب زد، از ضد افتاب استفاده می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد