بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

ایران همچنان به دنبال تولید واکسن سالک است

ایران همچنان به دنبال تولید واکسن سالک است

رییس انجمن متخصصان پوست ایران گفت : در تولید واکسن برای بیماری سالک تا کنون پیشرفت‌های قابل توجهی داشته ایم.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، دکتر یحیی دولتی گفت : اگر چه تا کنون موفق به تولید واکسن قابل توجه برای پیشگیری از بیماری سالک نشده ایم، ولی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم .

وی با اشاره به اینکه ،بهترین روش برای پیشگیری از سالک ، تولید واکسن مناسب است ،افزود : در حال حاضر مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری موسسه واکسن‌سازی رازی و انستیتو پاستور ایران برای ساخت و تولید واکسن سالک تلاش می‌کنند.

دولتی “سالک” را بیماری مشترک بین انسان و دام دانست و گفت : این بیماری از دیر باز در کشور ما به صورت بومی وجود داشته و عامل ایجاد سالک لیشمانیا نامیده می‌شود که یک موجود تک سلولی است.

لیشمانیا در بدن موشی به نام “رمبوموس اپیموس” زندگی می‌کند و یک نوع پشه بسیار کوچک به نام پشه خاکی ،موش را می‌گزد و این انگل وارد بدن پشه می شود.

پس از طی یک دوره تکامل انگل در بدن پشه ، پشه ماده برای تامین خون مورد نیاز جنین خود ، انسان را نیش زده و بیماری را به او منتقل کرده و پس از طی یک دوره نهفته که بین چند هفته تا چند ماه متغیر است، علایم بیماری سالک ، به صورت جوش کوچکی که روز به روز بزرگ تر می‌شود ، مشاهده شده و ایجاد زخم و ترشح می‌کند.

رییس انجمن متخصصین پوست به دو نوع سالک اشاره کرد و گفت : سالک‌ها یا روستایی ( مرطوب ) هستند و یا از نوع شهری ( خشک ) که درمان نوع شهری گاهی اوقات تا بیش از یکسال طول خواهد کشید.

دولتی ،سالک را از بیماری‌های بومی بسیاری از استان‌های کشور دانست و گفت : بیشتر مناطق ایران سالک خیز است.

رییس انجمن متخصصین پوست ایران خاطر نشان کرد: پس از یک بار ابتلا به سالک ، بدن انسان در مقابل این بیماری واکسینه می‌شود.

رییس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران دلیل نامگذاری این بیماری را به نام سالک در این دانست که ضایعه این بیماری حدود یک سال طول
می کشد و سپس خود بخود بهبود می‌یابد.

وی در ادامه از بیماری دیگری به نام لیشمانیوز سیستمیک یا بیماری سیاه نام برد و گفت : این بیماری نیز توسط پشه منتقل منتقل می‌شود .

وی با اشاره به اینکه ارتفاع پرواز این پشه‌ها کوتاه است و بیشترین فعالیت پشه صبح زود و هنگام غروب و بعد از آن است ، گفت : این پشه‌ها که از خون انسان وسایرحیوانات وخصوصا زخم‌های سالکی تغذیه می‌کنند، وقتی هوا گرم است اقدام به پرواز نمی‌کنند به همین دلیل به آنها پشه‌های نازنازی هم گفته می‌شود.

دولتی با اشاره به اینکه بیشترین انتقال سالک را در فصول گرم سال صورت می گیرد گفت : با توجه به شرایط آب و هوایی تهران و با احتساب دوره نهفته این بیماری ، دوره ظهور این بیماری در تهران در اواخر مرداد ، شهریور و مهر خواهد بود.

وی ،کشتن جوندگان مخزن در نوع روستایی و مرطوب را بهترین روش پیشگیری از این بیماری دانست و گفت : بهداشت شخصی و استفاده از پشه بند نیز در پیشگیری در این نوع از سالک موثر است.

معاون انجمن بین‌المللی پوست و گفت : در نوع شهری ( خشک ) بهترین روش پبشگیری ،درمان و پانسمان بسته است .

به گفته دولتی ، در نوع روستایی زمانی باید درمان آغاز شود که تعداد سالک‌ها متعدد باشد و یا در نواحی حساس فیزیولوژیک مانند اطراف چشم و دهان که بروز سالک در آن نواحی برای انسان مساله ساز می‌شود ، درمان مورد نیاز است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد