بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

آشنایى هاى قبل از ازدواج

در جهان امروز، کشورهاى در حال توسعه در مرحله گذار هستند. از این رو عبور از دنیاى سنتى به عصر مدرن همیشه آسیب زایى هایى را به دنبال داشته است.
جوامع بشرى همواره خواستار تغییر بوده اند اما گاهى این تغییرات با تقلید همراه است، بخصوص در کشورهاى جهان سوم که اکثر جوانان، رسیدن به ترقى و پیشرفت را در گرو تقلید از فرهنگ هاى غربى مى دانند.
یکى از این جابه جایى هاى فرهنگى که حاصل آن تغییر شکل ازدواج ها از سنتى به مدرن است، تغییر در نحوه آشنایى میان دختر ها و پسر ها است.
در گذشته اکثر خواستگارى هایى که منجر به ازدواج مى شد با واسطه گرى فردى بود که در اصطلاح آن را معرف مى نامیدند و در بیشتر موارد دختر و پسر در جلسه اول آشنایى براى نخستین بار یکدیگر را ملاقات مى کردند و پس از آن با نظارت والدین، مراحل آشنایى با ضوابط خاصى انجام مى گرفت.
امروزه شاهد کاهش چنین خواستگارى هایى هستیم پرسشى در این جا مطرح مى شود که کدام یک از این شیوه هاى آشنایى بهتر است
در این زمینه اکثر کارشناسان حوزه علوم اجتماعى بر این باورند که ارتباط میان دختران و پسران که خارج از محدوده نظارت خانواده ها است و جذابیت هاى ظاهرى علت اصلى این علاقه است در صورت منجر شدن به ازدواج اکثراً با شکست روبرو مى شود.
دکتر محسن ایمانى، روانشناس، ارتباطات خارج از هنجارهاى اجتماعى و فرهنگى جامعه را نمى پذیرد و پیدایش مشکلاتى از قبیل عدم اعتماد طرفین به یکدیگر، دلسرد شدن زودهنگام از شریک زندگى و مقایسه شخصیتى با افرادى که در گذشته قصد ازدواج با آنها را داشته اند، را از جمله پیامدهاى اینگونه روابط مى داند.
او به نقل از اریک فروم اینگونه آشنایى ها را انتخاب بر اساس شیفتگى مى نامد و معتقد است، معمولاً این گونه انتخاب ها براساس عقل، منطق، صداقت، ایثار و عشق نبوده و حاصل شیفتگى ها و دلبستگى هاى آنى است.
فربد فدایى، روانپزشک با بیان این که ارتباطات و آشنایى هاى قبل از ازدواج باید متناسب با هنجارهاى اجتماعى باشد و افراد موظف هستند به ارزش هاى اجتماعى احترام گذاشته و از قوانین عرف، قانون و شرع سرپیچى نکنند، شروط برقرارى یک رابطه سالم قبل از ازدواج را این چنین ذکر مى کند: رسیدن به سن آگاهى و بلوغ فکرى دختران و پسران، برقرارى ارتباط میان دختران و پسران در محیط هایى که ارتباط بین دو جنس معنى دارد، (براى نمونه در مجامع خانگى، دانشگاه ها و محیط هاى فرهنگى)، آگاهى و نظارت خانواده ها از ارتباط آنها و توجه به محدودیت هاى زمانى.
دکتر فدایى اهمیت در نظر گرفتن شروط بالا را ضرورى مى داند و یکى از شروط طبیعى بودن انسان را از نظر روانشناختى ایجاد ارتباط مناسب افراد با محیط شان مى دانند، بدین معنا که اگر هنجار یک جامعه دوستى پسران و دختران را در محدوده شخصى مجاز نمى داند تخطى از آن به معناى ناهنجارى است.
دکتر فدایى تأکید مى کند: با در نظر گرفتن این موضوع که هر فردى براى کسب یک امتیاز ملزم به پرداخت هزینه است و هزینه داشتن یک زندگى خانوادگى گرم و پابرجا، احترام به ارزش ها و رعایت قانون است، دوران نامزدى و آشنایى، زمانى است که دختر و پسر با هدف آشنایى با خصوصیات یکدیگر، آن را سپرى مى کنند.
محسن ایمانى، روانشناس و مؤلف کتاب شیوه هاى شناخت و گزینش همسر، چندین راهکار را در این خصوص پیشنهاد مى کند. یکى از این راه ها استفاده از حافظه نوشتارى به منظور یادسپارى سخنان فرد است.
در این روش افراد مى توانند با مقایسه گفت و گوهاى انجام گرفته پى به صحت و یا عدم صحت آنها ببرند. به عنوان مثال کسى که یک روز خود را عاشق سیاست معرفى مى کند و در گفت و گوى دیگرى تنفر خود را اعلام مى کند نشان از این است که تمام حرف هایش بى پایه و اساس است.
انسان در زیر زبان خود پنهان است.
این سخن از فرمایشات حضرت على(ع) است. سخنان یک فرد نشأت گرفته از شخصیت درونى او است.
هرچه بیشتر میان موضوع هاى مختلف بحث و جدال انجام گیرد، طرفین بیشتر پى به رفتار و شخصیت یکدیگر مى برند و در برخى موارد جدال و نزاع نیز مى تواند در شناخت هرچه بیشتر مؤثر باشد.
در تأکید مطلب ذکر این سخن شیوا خالى از لطف نیست: زبان در دهان اى خردمند چیست‎/کلید در گنج صاحب هنر‎/ چو در بسته باشد که داند کسى‎/ که جوهر فروش است یا پیله ور.
بسیارى از دختران و پسران به معانى و مفاهیمى که گاهى اوقات در پس سخنان طرف مقابل نهفته است، توجهى ندارند غافل از اینکه نادیده گرفتن رفتار و سخنان فردى که به عنوان همسر آینده انتخاب مى شود، مى تواند چه تأثیرات و پیامدهاى ناخوشایندى داشته باشد.
از دیگر عواملى که دکتر ایمانى در شناخت مؤثر مى داند تناسب میان حرف و عمل است. افرادى که هیچ گونه مناسبتى میان عمل و حرف آنها وجود ندارد، افراد قابل اعتمادى نیستند که معمولاً از عهده مشکلات زندگى برنمى آیند.
وى توجه به تناقض هایى که میان گفتار و کردار افراد وجود دارد را ضرورى مى داند.
براى مثال فردى که ادعا دارد کتابخوان است ولى در نام بردن عناوین کتاب هایى که تاکنون خوانده است، عاجز است و یا فردى که خود را متمول معرفى مى کند ولى حتى از اجاره کردن آپارتمانى کوچک اظهار ناتوانى مى کند، از عدم صداقت برخوردار است و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.
دکتر ایمانى، شناخت دوستان فرد را از سرى عوامل مهم شناخت مى داند.
وى با ذکر مثل معروف «کبوتر با کبوتر، باز با باز،کند هم جنس با هم جنس پرواز» شناخت دوست را در برخى موارد مهم تر از شناخت خود فرد دانسته و معتقد است افراد همواره مایل به ارتباط با کسانى هستند که از نظر فرهنگى و شخصیتى با روحیه و خلقیات آنها نزدیک باشند. بنابراین دقت در نوع مراودات افراد مى تواند یکى از راه هاى شناخت باشد.
یکى دیگر از راه هایى که به شناخت هرچه بیشتر کمک مى کند، توجه به فعالیت ها و سرگرمى هاى همسر آینده، از قبیل ورزش، مطالعه، فیلم و.‎/‎/ است. براى نمونه انتخاب رشته ورزشى هم نشانگر و حاکى از خصوصیات اخلاقى افراد است.
مثلاً فردى که علاقه مند شرکت در ورزش هاى رزمى است با کسى که رشته ورزشى مورد علاقه اش اسب سوارى است از لحاظ شخصیتى متفاوت است.
در آخر توجه به نوع نگرش فرد و نادیده گرفتن خصلت هایى همچون تعصب بى جا، کنترل بیش از حد و مشکوک شدن هاى بى مورد از جمله رفتارهایى است که باید به آن توجه نمود.
دکتر ایمانى مردانى را که با کنترل بیش از حد و درخواست هاى نابجا، سعى در محدود کردن همسرشان در فعالیت هاى روزمره خود دارند، شخصیت هاى پارانوئیدى مى نامد و معتقد است این افراد به دلیل داشتن اختلالات روانى در ساختار شخصیتى خود، در آینده نیز به همین منوال ادامه خواهند داد و در برخى موارد نیز این مشکلات شدت مى یابد.

منبع:

http://www.bazyab.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد