بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

گفتگوی خواستگاری

الان رسم خوبی هست که دو طرف در جلسه خواستگاری به اتاقی می روند و با هم در باره شرایط و معیارهای زندگی صحبت میکنند . "این ‌رسم خوب ضایع شده "

مادر پسر رو به مادر دختر کرده در حالی که لبخند بر لب دارد میگوید: اگر اجازه بدید این دو تا جوان بروند و حرفهاشون را با هم بزنند . مادر دختر هم لبخند او را پاسخ میدهد و میگوید: خواهش میکنم

بعد دختر را صدا میکند ، دختر هم که انگار میداند در این مرحله باید چکار کند خیلی زود به سمت اتاق مورد نظر میرود و پسر هم به دنبال او ....

هر دو ساکت نشسته اند . پسر هر چند لحظه یک بار تیپ نشستن خود را عوض میکند از دوزانو به چهار زانو ،‌از چهار زانو به دو زانو . بالاخره سکوت رو میشکند و میگوید :

لطف کنید و شروع کنید .

دختر سرش رو کمی بالا میگیرد و میگوید خواهش میکنم شما شروع کنید.

پسر کمی میخندد و میگوید :

من نسبت به احترام به همسرم در همه موارد اعتقاد دارم ، پس شما اول شروع کنید .

دختر ابروهایش را در هم میکشد و با چهره اش نسبت به این حرف پسر اعتراض میکند و در دل میگوید :

معلوم نیست چند ماهه به دنیا اومده که هنوز اتفاقی نیافتاده میگه همسرم .

با ترش رویی میگوید :

برای اینکه وقت پدر و مادر ها بیشتر از این وقت گرفته نشه خواهش می کنم تعارف را کنار بگذاریم و شروع کنیم..

پسر ، در جیبهای شلوار و کت و پیرهن میگردد و بالاخره برگه ای بلند و بالا پیدا میکند . اما قبل از اینکه شروع کند ، دختر میگوید:

من اعتقاد دارم که پسر باید به پدر و مادر همسر مثل پدر و مادر خودش احترام بگذارد و شاید هم بیشتر . شما هم ؟

پسر :بله

دختر : من معتقدم در زندگی نه حرف مرد و نه حرف زن ،‌نباید حرف اول و آخر باشد ، منطق و تفاهم حرف اول و آخر رو میزند . شما هم ؟

پسر : بله

دختر : به عقیده من روابط فامیلی باید اون قدر گرم و صمیمی باشد که هر شب خونه یکی از آنها مهمون باشیم . درست است ؟

پسر :بله

دختر : من فکر میکنم دخالت پدر و مادر شما در حد مشاوره اشکال ندارد اما بیشتر نشود .درست است ؟

پسر :بله

این سوال و جوابها ادامه دارد و بعد از دختر پسر نیز با همین شیوه ادامه میدهد. اما هیچ کدام نفهمیدند بالاخره طرف مقابلشان کیست.

چرا؟ چون اولا این افراد جلسه خواستگاری را یابا مسابقه بیست سوالی اشتباه گرفته اند یا با جلسه بازجویی . از بله و نخیر که شناختی حاصل نمیشود ." تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد " انسان و شخصیت او در زیر زبانش پنهان است در بله و نخیر ها دو طرف نمیتوانند به زوایای مخفی شخصیت و هم چنین معیارهای واقعی یکدیگر پی ببرند .

یکی از خطرات این گفتگو در جایی است که پسر یا دختر طرف مقابل خودش را پسندیده باشد . در این صورت تلاش میکند به گونه ای پاسخ دهد که نظر طرف مقابل را به خود جلب کند حالا این سوال کننده به گونه ای سوال میکند که به دو دلیل پاسخ به آن خیلی ساده است . 1- سوال کننده با این شیوه پرسش موضع خود را مشخص میکند ، پس طرف مقابل به ساده گی میتواند پاسخی بدهد که تایید کننده همان موضع باشد . 2- اینکه پاسخ با بله و نخیر مشخص میشود و نیازی به صحبت کردن نیست . جای بسی تعجب است که بعضی از دختر و پسرها با ده دقیقه صحبت یکدیگر را می پسندند . کاش برای همه چیز اینگونه تصمیم میگرفتیم! میخواهد یک کفش یا شلوار بخرد ، هزار تا خیابان را زیر و رو میکند ، با پنجاه مغازه دار کلنجار میرود و کچلشان میکند ، آخر هم نمی پسندد اما با ده دقیقه و یا یک ربع یک زندگی را معامله میکند ....

حالا چند نکته در باره گفتگوی خواستگاری

1- سوالاتی با جوابهای توضیحی

شیوه درست پرسشگری در جلسه خواستگاری ، آن است که سوالاتی مطرح شود که اولا موضع انسان را لو ندهد و دوم اینکه پاسخش با بله نخیر تمام نشود .

مثالی برای پسر : پسری عقیده دارد که حرف اول و آخر را در زندگی باید خودش بزند ( این فقط یک مثال است کاری به درست و غلط بودنش نداریم) این عقیده را به دو گونه میتواند مطرح کند الف) من اعتقاد دارم که مدیر خانه مرد است و حرف آخر را او میزند و دختر در پاسخ یا جوابش بله است یا نخیر ب) پسر: به نظر شما مدیریت خانه باید چگونه باشد؟ دختر: باید بر اساس تفاهم و مشورت باشد پسر: آمدیم و گفتگوی منطقی به نتیجه ای نرسید ،‌آنوقت چه ؟ دختر : خب بیشتر حرف میزنیم و با کسی که قبولش داریم مشاوره میکنیم پسر: اگر این هم جواب نداد ، گاهی هست که از نظر من حرف خودم درست است و از نظر شما حرف خودتان ..............

مثالی برای دختر : فرض کنید دختری از اینکه همسرش با فرد نا محرمی گرم بگیرد و خواهرانه بر خورد کند متنفر است . میتواند به دو گونه مطرح کند الف) من از اینکه همسرم با نامحرم خواه غریبه یا آشنا باز و گرم برخورد کند متنفرم . ب) به نظر شما با توجه به اینکه آداب معاشرت حکم میکند که انسان به گونه ای با دیگران برخورد کند که او را متحجر و بی ادب نخوانند ، یک مرد در روابطش با نامحرم چگونه باید باشد؟ اگر این نامحرم آشنا بود چه ؟ فرقی بین نامحرم آشنا و غریبه هست ؟ نظر شما چیست ؟

اگر چند سوال این چنینی در گفت و گو باشد طرف مقابل مجبور است چیزی را که اعتقاد دارد بیان کند زیرا که نمیداند موضع شما چیست ؟ البته این نوع سوال کردن هم وقت میبرد ، یعنی باید از قبل سوالها را بر اساس معیارها تنظیم کرد .

2- ادبیات سوالها ، متفاوت با اعتقاد ما

هیچ عیبی ندارد که دختر و پسر ادبیات سوالها را به گون های تنظیم کنند که مخالف با عقاید آنها باشد. شاید بگویند این نوعی فریب است اما میتواند این نوع سوال کردن را محک زدن صداقت دانست . اگر طرف مقابل من صادق باشد برایش فرقی نمیکند که موضع اصلی من در مورد این سوال چیست و آنچه را میگوید که بدان اعتقاد دارد و در دلش است . اگر در سوال قبلی دقت کرده باشید دختر بجای آنکه بگوید نظر شما در مورد روابط نا محرم چیست ؟ میپرسد از آنجا که آداب معاشرت حکم میکند که انسان به گونه ای رفتار کند که آنرا بی ادب نخوانند ، یک مرد در روابطش با نامحرم باید چگونه باشد ؟ یعنی به گونه ای سوال را مطرح کرده که انگار خودش با باز بودن رابطه مشکلی ندارد . حالا اگر پسر پاسخ دهد که روابط باید باز و صمیمی باشد از دو حالت خارج نیست یا واقعا عقیده خود را گفته یا حدس زده که شما به روابط باز عقیده دارید و طبق نظر شما پاسخ داده که این نوعی عدم صداقت است و زندگس با چنین فردی به درد نمی خورد زیرا که صداقت بزرگترین سرمایه زندگی مشترک است .

3- نتظیم زمان گفت و گو به انداره فهم معیارها و روحیه های یکدیگر . از طولانی شدن جلسات گفت و گو نترسید

4- تبادل احساسات ممنوع

نه خودتان از عبارات احساسی و عاطفی استفاده کنید و نه گول جمله های احساسی طرف مقابل را بخورید . کاملا جدی و منطقی صحبت کنید
منبع:http://www.hamdardi.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد