بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

تغذیه در سندروم پیش از قاعدگی

 

تغذیه در سندروم پیش از قاعدگی

 

حدود 70 تا 90 درصد زنان پیش از خونریزی‌ ماهانه یا در شروع آن، دچار مشکلات جسمی و روانی متعددی می‌شوند.

حدود 5 تا 10 درصد این مشکلات، حتی در فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی این گروه از خانم ها اختلال‌هایی ایجاد می‌کنند که به این حالت "سندروم پیش از قاعدگی" می‌گویند.

توصیه‌های تغذیه‌ای جالبی برای این دسته از خانم‌ها داریم.

 

برای کاهش علائم چه بخوریم؟

یکی از دلایل مهم ایجاد این علائم ، کم شدن انرژی بدن است. توصیه می‌شود به جای آن که در این روزها 3 وعده غذای حجیم و پرکالری مصرف کنید، وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و حدود 6 وعده غذا و میان‌وعده مصرف کنید. البته لزومی ندارد که کالری دریافتی خود را افزایش دهید و خود را در دام چاقی بیندازید. فقط همان کالری مصرفی روزانه خود را در وعده‌های بیشتری مصرف کنید.

حدود 50 درصد از انرژی روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کنید، اما به جای مصرف کربوهیدرات‌های ساده مثل قند و شیرینی، از کربوهیدرات پیچیده مثل برنج، نان‌های سبوس‌دار و بیسکوییت‌های کم‌شیرین استفاده کنید

بسیاری از کسانی که از علائم خلقی و افسردگی در این دوره شکایت دارند، با مصرف برخی روغن‌های سالم مثل روغن‌های حاوی امگا 3(روغن ماهی و گردو) می‌توانند نتیجه خوبی بگیرند. مصرف یک قاشق غذاخوری از این روغن‌ها همراه با غذا بسیاری از علائم افسردگی و بدخلقی را محو می‌کند.

اسید لینولیئک نیز روغنی است که در دانه آفتابگردان یافت می‌شود و مصرف آن پروستاگلاندین‌ها را تا حدود زیادی تنظیم می‌کند. پروستاگلاندین‌ها موادی شبیه هورمون‌ها هستند که سبب دردها و انقباضات رحمی و حساس شدن سینه‌ها می‌شوند.

بسیاری از پزشکان مصرف مکمل‌های ویتامین E تا حد 600 ‌‌‌واحد در روز و منیزیوم 300 تا 500 میلی‌گرم در روز را به بیماران خود سفارش می کنند.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که خونریزی زیادی دارید، حتما در رژیم غذایی خود مراقب دریافت آهن باشید تا دچار کم‌خونی ناشی از فقر آهن نشوید. برای این منظور حتما از پروتئین‌های حیوانی مثل جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهی استفاده کنید.

 

چه غذاهایی علائم را بدتر می‌کند؟

مصرف غذاهای شور و خیلی شیرین به دلیل حبس کردن آب در بدن، سبب افزایش علائم بالا و احساس خستگی می‌شوند و باید از آنها اجتناب کرد.

چربی‌های موجود در گوشت قرمز و سایر چربی‌های اشباع شده مثل روغن‌ جامد نباتی و حیوانی، به افزایش سطح استروژن خون منجر می‌شوند که می‌تواند درد و ناراحتی را افزایش دهد.

مصرف کافئین (قهوه و چای)، دخانیات و الکل نیز علائم سندرم پیش از قاعدگی را بدتر می کنند و باید از آنها دوری کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد