بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

دلایل حسادت در روابط زناشویی و رهایی از آن




دلایل حسادت در روابط زناشویی و رهایی از آن

بیشتر مواقع ناخودآگاه در رابطه های عمیق عاطفی، حسادت درون انسان برانگیخته می شود و باعث ایجاد حالات عدم امنیت، جدایی و...در نهایت همچون دردی پنهان، تمام وجود شما را در بر می گیرد. در ظاهر بیشتر مردم، حسادت خود را تصدیق نمی کنند، البته برخی نیز در درون خود سعی می کنند این حالت را کنترل کنند، امّا متأسفانه هر چه بیشتر تلاش می کنند، نتیجه ای در اصلاح خود نمی بینند. ما در صورت حسادت به نفر مقابل، با عصبانیّت و بدخلقی برخورد می کنیم، در حالی که وی واقعاً بی گناه است و در آخر جلوه ی اجتماعی خود را از دست می دهیم.




به هر دلیل و به هر میزانی، حسادت همواره یکی از دلایل اختلافات زناشویی محسوب می شود. این حالات در بین زن و شوهر، در ابتدا با کلماتی کنایه آمیز و غیر مستقیم شروع می شود و به مرور زمان، موجب بحث و جدل و اختلافاتی می شود که عامل بروز آن، حسادت مخفی و پنهان در درون طرفین است.

شما با افکار و برخورد غیر منطقی که برخواسته از حسادت است، در واقع به نوعی طرف خود را فریب می دهید.

در این جا به راهکارهایی اشاره می کنیم که بتوانید، حسادت و رشک خود را تشخیص و این عادت را که موجب ویرانی بنیاد رابطه ی خود می شود، در وجود خود از بین ببرید.

اولین عامل ایجاد حسادت، حس عدم امنیت است

وقتی که شما با طرف مقابلتان، رابطه ای احساسی و عمیق داشته باشید، به دلیل عدم اعتماد به نفس و نادیده گرفتن مزیّتها، برتری ها و جذّابیتهای خود، دچار عدم امنیت می شوید. در اصل همسر شما هیچ دخالتی در ایجاد حس ندارد و به تدریج رشد میکند، شاید در برخی مواقع منشاء این عدم امنیت، احساسات شما یا نحوه ی برخورد طرف مقابلتان باشد، امّا بیشتر، این حس از درون خود انسان و به دلیل عدم برقراری ارتباط صحیح و کمبود روابط اجتماعی از کودکی شکل گرفته است.

اگر آن را کنترل نکنید، به مرور زمان، همواره با احساس حقارت، دیگران را از خود برتر می دانید و این توّهم در ذهنتان شکل می گیرد که همسر شما مطمئناً به کسی بهتر از شما فکر می کند.این ترس چنان شما را احاطه می کند که از حسودی به بدبینی و شکّاکی تبدیل می شود.

در نتیجه تحت تأثیر بدبینی خود، در ذهن خود شروع به از هم بافتن سوالهای بی معنی و مکرّری می کنید، سوالاتی چون، چرا اینقدر دیرآمد؟ با کی بوده؟ چرا به آن مرد/زن اینطوری نگاه کرد؟ چرا در مورد دوست/همکار خود اینقدر تعریف می کند؟ و...در ادامه بیشتر وابسته وی می شوید و احساس کمبود توجّه می کنید.

به تدریج این توّهمات حکم واقعیت را پیدا می کند، در حالی که همسر شما واقعاً هیچ خطا یا خیانتی به شما نکرده است. اگر در ابتدا بتوانید بر این خیالات و احساسات منفی غلبه کنید و بی گناهی همسر خود را باور کنید، شاید بشود از عواقب ویران کننده آینده جلوگیری کرد، شما می توانید با فرونشاندن عصبانیت و خشم خود، از نگاهی غیر منصفانه به همسرتان دست بردارید.

راههای فرو نشاندن حسادت

اوّلین گام در این راه، ایجاد رابطه ای صمیمی و صادقانه با همسرتان است. با آرامی و ملایمت به او بگویید که به دلیل عشق و دوست داشتن بیش از حدّ به وی، در رابطه ی خود احساس نگرانی و عدم امنیت می کنید. در این وضعیت، وی با تصدیق رابطه ی عشق دوطرفه و بیان حس عاطفی خود نسبت به شما، به نوعی، یک تثبیت و آرامشی را ایجاد می کند. موضوع مهم این است که کی و چگونه این مسئله را با وی مطرح کنید؟ خود ترس از دست دادن همسرتان، انگیزه ای خواهد بود که سر صحبت را باز کنید، اگر در طرف مقابل خود، متوجّه شروع حسادت یا بدبینی شدید، در اوّلین فرصت، با آرامی و زبانی دلنشین به تثبیت رابطه ی خود با وی بپردازید.

با صحبت و ارتباط کلامی و دوباره شنیدن اینکه براستی، چه مزیّت، برتری، یا صفاتی در شما بوده که وی، شما را به عنوان همدم خود انتخاب کرده و چرا شما را دوست دارد؟ خود به خود، جایگاه خود را محکم می بینید و می فهمید که به این دلایل شما را برگزیده، بنابراین دلیلی ندارد که به یک نفر بهتر از دید دیگران، فکر کند یا تمایل داشته باشد. در مجموع به جای نشستن و توّهمات باطل در مورد همسر خود، به دلایل اولیه عشق و وابستگی خود فکر کنید و سعی کنید این عوامل را در خود حفظ و تقویت کرده تا با ارتقای عاطفه و عشق، از زندگی مشترک خود لذّت بیشتری ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد