بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟



وقتی فاصله سنی بچه ها از یکدیگر کم است، والدین توان لازم را برای پرورش کودکان نخواهند داشت.

خیلی اوقات فاصله زیاد میان فرزندان هم مشکل ساز است. تحقیقات نشان می دهد که فاصله زیاد یا کم میان زایمان ها موجب بروز خطراتی هم برای مادر و هم برای فرزندان می شود.



فاصله نه کم، نه زیادجدیدترین مطالعات نشان داده اند که فاصله خیلی کم و یا خیلی زیاد میان بچه ها موجب بروز مشکلاتی در دومین کودک شده و احتمال این خطرها بسیار زیاد می شود.

این مطالعه که در مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده، از سوی محققان دانشگاه کلمبیا انجام شده است. آنها معتقدند که اگر فاصله میان بچه ها کمتر از 18 ماه و یا بیشتر از 59 ماه باشد، امکان بروز مشکلات متعدد برای فرزند دوم افزایش پیدا می کند.در این مطالعه سن مادر و حتی وضعیت اجتماعی اقتصادی او هم در نظر گرفته شده است.

محققان بر این باورند که اگر فاصله بارداری ها کمتر از 18 ماه باشد، 40 درصد خطر تولد نوزاد نارس بیشتر شده، امکان کم بودن وزن نوزاد حین تولد 61 درصد افزایش پیدا کرده و سن تولد نوزاد هم در 26 درصد موارد کمتر از یک نوزاد طبیعی می شود.
شاید جالب باشد که به این نتایج بیشتر و دقیق تر توجه کنیم. اگر فاصله میان بارداری ها کمتر از 18 ماه باشد، به ازای هر یک ماهی که این فاصله کوتاه تر می شود، باید منتظر این اتفاقات باشیم: خطر تولد نوزاد نارس تا دو درصد و خطر تولد نوزاد با وزن کم تا 3/3 درصد بیشتر می شود.از طرف دیگر، اگر فاصله بارداری ها بیش از 59 ماه باشد (یا 5 سال) باشد، خطر تولد نوزاد نارس تا 6/0 درصد و نوزاد با وزن کم تا 9/0 درصد بیشتر می شود.

شاید به همین دلایل باشد که متخصصان زنان و زایمان معتقدند که برای فاصله گذاری میان بچه ها باید عاقلانه تصمیم گرفت. از طرفی خانواده باید از نظر جسمی، روحی و مالی به وضعیت مناسب تری برسند و وقت کافی برای هر بچه بگذارند. از سوی دیگر، اگر این فاصله بسیار زیاد باشد، علاوه بر بروز خطرات جسمی، مادر دچار سالخوردگی و بی حوصلگی شده و امکان رشد و پرورش مناسب را برای او ندارند، ضمن اینکه خطرات ژنتیکی هم برای کودک دوم مطرح است
.در واقع وقتی که فاصله بارداری ها زیاد باشد، ظرفیت و توان بارداری مادر کم شده و همین کاهش توان باروری مادر موجب می شود جنین نتواند به طور صحیح و مطلوب رشد و تکامل پیدا کند.

تحقیقی دیگر که در مجله پزشکی انگلیس به چاپ رسیده است، نشان داده که فاصله کم میان بارداری ها خطر مرگ نوزاد را بیشتر می کند. این محققان به پروتئینی اشاره کرده اند که تنظیم کننده زایمان است و وقتی فاصله بارداری ها کم باشد، امکان توازن این پروتئین در بارداری وجود ندارد و در نتیجه خطر مرگ جنین را تهدید می کند.

منبع : سلامت ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد