بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

آنچه باید درباره خشونت خانگی علیه زنان بدانیم

می گوید که پشیمان است و این اتفاق بار دیگر تکرار نخواهد شد. ولی شما می ترسید که دوباره اتفاق بیفتد. فوران خشم، کلمات آزار دهنده، گاهی اوقات هم یک سیلی و کتک. شما به شک می افتید و با خود فکر می کنید اگر همین طور پیش برود حتما دیوانه خواهید شد.

خشونت خانوادگی می تواند برای همه زنان در هر سن، نزاد و طبقه اجتماعی حتی در بین افراد تحصیل کرده رخ دهد. البته این خشونت حتی برای مردان و حتی کسانی که با همجنس خود زندگی می کنند نیز می افتد. خشونت خانگی معمولا مردانی را شامل می شود که از همسر مونث خود سوء استفاده می کنند. در حقیقت، بخش بهداشت و خدمات انسانی تخمین می زند حدود 4 میلیون زن هر ساله در آمریکا از خشونت همسران فعلی، قبلی، دوست پسران شان و یا محارمشان صدمه می بینند.

سوء استفاده خانگی- که خشونت خانگی و خشونت محارم نیز نامیده می شود- بین افرادی که رابطه محرمیت با هم دارند رخ می دهد و شامل انواع مختلف اجبار، تهدید، ارعاب، انزوا و سوء استفاده احساسی، جنسی و جسمی می شود.

بدون کمک، خشونت ادامه می یابد و شدید تر می شود. منابع بسیاری وجود دارند که به شما کمک می کنند که مشکلتان را درک کنید راهی جهت حمایت از خود بیابید. هیچ کس نباید مورد سوء استفاده و خشونت قرار بگیرد.

مراحل یک رابطه همراه با خشونت

اگرچه هیچ قربانی و یا خشونت خانگی کاملا مشابه وجود ندارد ولی رابطه همراه با خشونت مشخصه های مشابه دارند. در همه موارد، شخص سوء استفاده کننده هدفش کنترل و اعمال قدرت بر روی طرف مقابلش است.

دایانا پترسون مددکار اجتماعی و مسئول بخش جلوگیری از خشونت کلینیک مایو می گوید:" بسیاری از افراد فکر
می کنند که خشونت خانگی بر اثر عصبانیت و خشم به وجود می آید در حالیکه واقعا چنین نیست. ضاربان تمایل دارند که خشونتشان را بر هم خانه اشان بریزند ولی البته این ربطی به خود خشونت ندارد بلکه آنها تلاش می کنند که اندک اندک ترس و اعمال قدرت و کنترل خود را به رابطه تزریق کنند."

البته خشم فقط یکی از راههایی است که سوء استفاده کنندگان برای به دست آوردن قدرت به آن دست می زنند. آنها همچنین ممکن است همزمان از خشونت فیزیکی مانند لگد زدن، مشت زدن، گاز گرفتن،سیلی زدن، خفه کردن استفاده کنند. آنها حتی ممکن از خشونت جنسی نیز استفاده کنند بدین ترتیب که طرف مقابلشان را بر خلاف میلش مجبور به داشتن رابطه جنسی و یا هر عمل جنسی دیگری کنند.

سوء استفاده کنندگان همچنین ممکن است از موارد زیر استفاده کنند:

گروگان گرفتن بچه ها ، به این معنا که شما را متهم کند که مادر بدی هستی و تهدید کند که بچه ها را از شما خواهند گرفت و یا از بچه ها جهت ردو بدل پیامها و تهدیدها استفاده کند.

اجبار و تهدید، به این معنا که تهدید کند که به افراد خانواده، فرزندان و یا خو دتان آسیب خواهد رساند.

سرزنش و حاشا کردن، همه خشونتهای اتفاق افتاده را حاشا می کند و همه تقصیرات را به گردن شما می اندازد و باعث می شود شما گیج شوید، به خودتان شک کنید و شما را تا مرز دیوانگی برساند.

سوء استفاده مالی ، کنترلها ی مالی صورت می گیرد و او از تقسیم پول خود داری می کند شما را مجبور به حساب پس دادن درباره هزینه ها می کند و به شما اجازه کار در خارج از خانه را نمی دهد. او همچنان امکان دارد کار شکنی هایی نیز در رابطه با شغلتان به وسیله مجبور کردن شما به ترک کارتان یا تلفنهای مکرر به سر کارتان به وجود آورد.

سوء استفاده احساسی، تحقیر، اهانت، انتقاد یا برچسب زدن برای اینکه شما در باره خود احساس بدی داشته باشید.

ارعاب، استفاده از نگاهها، ژستها و اعمالی برای ترساندن شما. او امکان دارد اشیای خانه را بشکند، هر آنچه شما دارید از بین ببرد و یا با نشان دادن سلاحی [ مانند چاقو] سعی کند شما را به وحشت بیندازد.

انزوا، ارتباط شما را با دوستان و خانواده محدود می کند و شما را مجبور می کند برای خروج از خانه از او اجازه بگیرید. به شما اجازه کار کردن یا به آموزشگاه رفتن نمی دهد. همه فعالیتهای اجتماعی شما را کنترل می کند. به عنوان مثال ممکن از شما بپرسد تا حالا کجا بوده ای؟ تا رفت و آمدتان را کنترل کند. حتی امکان دارد کیلومتر شمار ماشینتان را چک کند.

حق ویژه؛ همه تصمیمهای اصلی را او می گیرد. نقشها را در رابطه تان او تعریف می کند. او تصمیمات درون خانه و خارج از خانه را می گیرد و با شما همانند یک خدمتکار یا بخشی از داراییش برخورد می کند.

چگونگی تشخیص خشونت

شاید تشخیص دادن خشونت ساده نباشد. یک چنین رابطه ای ممکن است بسیار زیرکانه آغاز شود. به عنوان مثال
سوء استفاده کننده ممکن از ظاهر شما ایراد بگیرد یا بدون دلیل حسادت کند. به تدریج سوء استفاده بیشتر، سختتر و در نتیجه زندگی را به خطر خواهد انداخت.

پترسون می گوید:" این یک فرایند تدریجی است- فرو پاشیدگی آرام احساس و اعتماد به نفس شخص.

اگرچه بسیاری از خصوصیت ها، خاص رابطه خشونت بار است به طور مثال شما اگر دچار موارد زیر شد ه باشید به این معناست که قربانی خشونت شده اید:

• اگر تا کنون لگد خورده اید، شما را هل داده اند یا با خشونت تهدید شده اید.
• حس کرده اید که حق انتخاب در باره چگونگی گذراندن وقتتان و اینکه کجا بروید و یا چه بپوشید ندارید.
• بدون اینکه کاری انجام داده باشید بدون دلیل به انجام آن متهم شده اید.
• برای کارهای هر روزتان باید از همسرتان اجازه بگیرید.
• درباره خود احساس بدی دارید چون همسرتان به شما اهانت می کند، دشنام می دهد و شما را تحقیر می کند.
• رابطه تان با همسر و دوستانتان محدود شده است زیرا همسرتان چنین خواسته است.
• بر خلاف میلتان مجبور به داشتن رابطه جنسی با همسرتان هستید.
• به دلیل ترس از خشم همسرتان تصمیم های او را می پذیرید.
• از جانب او متهم به بی وفایی می شوید.
• رفتارتان را عوض می کنید تا او را عصبانی نکنید.

شکستن روند؛ سخت اما انجام پذیر

خشونت خانگی دور تسلسلی است که شکستنش بسیار سخت است. اگر شما در موقعیت خشونت قرار دارید، ممکن است عبارات زیر برایتان آشنا باشند:

• سوء استفاده کننده از شما طلب بخشش می کند، برایتان هدیه می خرد و قول می دهد که تغییر کند.
• سوء استفاده کننده عصبی، خشمگین و افسرده می شود.
• همان رفتار بعد از اینکه قول داد باز هم تکرار می شود.

معمولا هرگاه که خشونت صورت می گیرد شدیدتر از دفعه قبل است و فاصله بین خشونتها کوتاهتر می شود. شکستن این دور به تنهایی و بدون کمک بسیار سخت است.

پترسون می گوید:" وقتی شما در فضایی پر از آشوب، استرس و ترس زندگی می کنید، کم کم به تواناییهایتان جهت مراقبت از خودتان شک می کنید."

بنابر این بسییار مهم است که شما تشخیص دهید که در موقعیتی نیستید که خود به تنهایی بتوانید مشکلتان را حل کنید. شما به کمک دیگران احتیاج دارید و این هیچ اشکالی ندارد. بدون کمک، خشونت همچنان ادامه خواهد داشت. ترک کردن رابطه همراه با خشونت شاید تنها راه شکستن این روند باشد.

برای ترک کردن آماده شوید

ترک کردن شخص خاطی ممکن است خطرناک باشد. شما تنها شخصی هستید که می دانید امن ترین زمان برای رفتن چه موقع است. اطمینان حاصل کنید یک نقشه بی خطر کشیده اید که می توانید آن را در زمان مناسب و به سرعت انجام دهید. مطمئن شوید کارهای زیر را انجام داده اید:

• رمزی را بین خود و همسایه تان بگذارید تا به کمک آن در موقع خطر او بتواند با پلیس تماس بگیرد.
• یک ساک برای وسایلی که در هنگام رفتن به آنها احتیاج دارید، آماده کنید شامل لباس اضافی، مدارک مهم، پول، کلید اضافه و داروها.
• کاملا از محلی که می خواهید بروید آگاه باشید و بدانید چگونه باید بروید حتی اگر مجبور شوید نصف شب اقدام کنید.

به عنوان بخشی از نقشه تان، از مکالمات راه دور از خانه خود داری کنید زیرا شخص خاطی ممکن است محلی را که می خواهید بروید ردیابی کند. او حتی امکان دارد بتواند مکالمات تلفن همراه شما را ردیابی و قطع کند. حواستان باشد که او ممکن است بتواند فعالیتهای اینترنتی شما را پیگیری مند و به آدرس ای میل تان دسترسی پیدا کند. رمز عبورتان را عوض کنید و ای میل جدیدی برای خود بسازید و یا از کامپیوتر خانه دوستتان استفاده کنید.

پترسون می گوید:" شما لیاقت یک زندگی ارام و بدون دغدغه را دارید."


برگرفته از سایت MayoClinic.com با اندکی تلخیص

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد