بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

6 نکته درباره بارداری بعد از 35 سالگی

بالا رفتن سن ازدواج باعث شده است که خیلی‌ها دیر بچه ‌دار شوند یا دیرتر از معمول به فکر بچه‌ دار شدن بیفتند. محققان می‌گویند در قرن بیست و یکم، تقریبا یک نوزاد از هر 10 نوزاد، از مادری متولد می‌شود که بیشتر از 35 سال سن دارد. اگر شما هم مثل خیلی‌های دیگر، چیزهایی درباره عوارض حاملگی و زایمان در سنین بالا شنیده‌اید و نگرانید که این عوارض، گریبان شما را هم بگیرد،‌ توصیه می‌کنم سوال و جواب‌های زیر را بخوانید. شاید پاسخ سوال‌های خودتان را هم در لابه‌لای این سوال و جواب‌‌ها پیدا کنید...

1- آیا می‌توانم بعد از 30 تا 35 سالگی باردار شوم؟

امروزه بسیاری از متخصصان مراقبت‌های بارداری، خطرات دوران بارداری را با وضعیت سلامت مادر قضاوت می‌کنند. سابقه پزشکی قبلی، شاخص‌ترین نشانه سلامت یک زن در دوران بارداری است. برای مثال، احتمال آنکه یک زن 39 ساله سالم دچار مشکلات ناشی از بارداری شود، کمتر از زنی بیست ساله است که از یک بیماری مزمن مانند دیابت رنج می‌برد. سلامتی و تناسب یک زن، بیشتر از سن او بر بارداری تاثیرگذار است.

2- آیا سن مادر در باروری او تاثیر دارد؟

بزرگ‌ترین مانع بارداری که ممکن است برای خانم‌های بالای 35 سال پیش آید، احتمال باردار نشدن آنها است. بیشترین احتمال باروری، در سنین 20 تا 24 سال است. در 35 تا 39 سالگی، این احتمال به حدود یک چهارم تقلیل می‌یابد و در 40 تا 45 سال، باروری فرد، 95 درصد کمتر از دهه سوم زندگی‌اش خواهد بود. بنابراین اگر بیش از 35 سال سن دارید و 6 ماه است که اقدام به بارداری کرده‌اید، در صورت باردار نشدن، فرصت را از دست ندهید و حتما به متخصصان زنان و زایمان یا مراکز ناباروری مراجعه نمایید.

ادامه مطلب ...

توصیه به بانوان برای برقراری یک رابطه جنسی بهتر با همسر


شاید صحبت کردن در مورد این موضوع خیلی سخت و آزاردهنده باشد و از نظر شما پرداختن به آن امری غیر ممکن . اما بهتر است حقیقت را فراموش نکنیدکه از آنجا که این موضوع نقش حیاتی و پایه درکیفیت و بقای زندگی زناشویی شما دارد ، پس بهتر است قبل از رسیدن به نقطه بحرانی و ناامید کننده بادیدی باز به این مسئله نگاه کنید و صادق باشید . همه ما دوست داریم که زندگی زناشویی ما با گذشت زمان رونق خود را حفظ کند و هر روز بیشتر از روز قبل صمیمت و محبت همسر خود را شاهد و ناظر باشیم. اما این به شرط آن است که کمی درمورد روابط خود تجدید نظر کنیم و به کیفیت آن بیاندیشیم . در ادامه بعضی از اشتباهات رایج بانوان در ارتباط زناشویی و نزدیکی با همسرانشان پرداخته می شود و راه حل و پیشنهاد مناسب ارائه می شود . امید است که بعد از خواندن مقاله و با کمی تامل و همت شاهد تغییر و رضایت بزرگ در زندگی خود باشید.



ادامه مطلب ...

آشنایی با دوران یائسگی یا منوپوز



کلمه‌ ی یائسگی در زبان یونانی از دو کلمه Men به معنی ماه و  Pausis به معنی توقف سیکل قاعدگی گرفته شده است و یا به عنوان end of monthlies بیان شده است.

یائسگی دغدغه ‌ای است که پس از چهل سالگی ذهن خیلی از خانم ‌ها را به خود مشغول می‌ کند.

از آنجا که من یائسگی را ترجمه خوبی برای منوپوز نمی‌ دانم و حس می‌ کنم به کار بردن این کلمه باعث افسرده شدن خانم ‌ها و کاهش انرژی روحی ‌شان در این برهه از زندگی می ‌شود، اصلا آن را به کار نمی ‌برم.

به هر حال همه خانم‌ ها دوست دارند بدانند علایم اولیه ی منوپوز چیست و آیا می ‌توانند قبل از ورود به این دوره به طریقی متوجه آن شوند و علایم را درمان کنند؟ مثلا می ‌پرسند آیا یائسه شدن مادربزرگ، عمه یا خاله می ‌تواند سن دقیق شروع این دوره را برای آن ها تخمین بزند؟

باید گفت با وجود موثر بودن ارث، به راحتی نمی ‌توان قضاوت کرد چه کسی، چه موقع پریودش قطع می ‌شود. دختری که به دنیا می ‌آید با تعداد ثابتی تخمک نابالغ متولد می ‌شود. در واقع هنگام تولد او با دو میلیون تخمک نابالغ متولد می ‌شود و این تعداد تا پایان عمر هیچ ‌گونه تولید و یا ترمیمی نخواهد داشت. اگر خانمی منظم پریود شود، در طی دوران باروری فقط سیصد تخمک، بالغ‌ شده و تخمک ‌گذاری می ‌کند و باقی آن ها به مرور از بین می ‌روند.

فاصله زمانی که تعداد تخمک ‌ها خیلی کم شوند تا روزی که کاملا به پایان برسند، ممکن است چهار تا پنج سال طول بکشد، یعنی اگر قرار است خانمی در سن چهل و هشت سالگی تخمدان‌هایش به کل تخلیه شود، ممکن است از 43 سالگی با کم شدن تدریجی تخمک‌ ها با علایمی مثل گُرگرفتن و اختلال قاعدگی مواجه شود؛‌ پس این تصور اشتباهی است که گمان کنید شما تا این ماه منظم پریود می ‌شوید و ماه بعد این اتفاق نمی ‌افتد و یائسگی ‌تان آغاز می‌ شود! بلکه ممکن است چند ماه فواصل منظم پریودها و نظم آن به هم بخورد که این مرحله می ‌تواند با اندازه‌ گیری سطح هورمونی شما، نوید ورودتان به مرحله منوپوز باشد.

شروع این دوره و علایم آزاردهنده ی آن که به دلیل افزایش ترشحات ناگهانی هورمون ‌ها از مغز که به خاطر کاهش استروژن می ‌باشد، به راحتی قابل درمان است. مساله ساده است چون تخمک‌ ها از بین رفته‌ اند و تخمدان که منشا ترشح استروژن بوده حالا استروژن تولید نمی ‌کند شما باید این استروژن را به بدن برسانید.

انواع داروهای خوراکی، اسپری بینی، پچ پوستی، کرم واژینال موضعی و انتخاب ‌های استروژنی پیش روی شما است که می ‌توانید به محض شروع علایم و پس از بررسی تخصصی زیر نظر پزشک از این درمان بهره گرفته و دوره منوپوز را به سادگی پشت ‌سر بگذارید.

دکتر ملک‌منصور ‌اقصی- متخصص زنان و زایمان و نازایی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

10 بیماری موثر بر میل جنسی زنان


بیماری موثر بر میل جنسی زنان

بسیاری از بیماری‌ها با کاهش میل جنسی، باعث می‌شوند روابط زناشویی تحت تاثیر قرار بگیرد. در واقع می‌توان کاهش میل جنسی را به‌عنوان یکی از بارزترین عوارض این بیماری‌ها به‌حساب آورد.

با توجه به این حقیقت می‌توان اذعان کرد که اگر دچار کاهش میل زناشویی و یا هر نوع اختلال دیگری در این عملکرد هستید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا دلیل اصلی آن مشخص شود و با رفع مشکل زمینه‌ای، این مشکل شما نیز برطرف شود.

بیماری های موثر

در ادامه به بعضی از مهم‌ترین بیماری‌‌هایی که میل زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهند اشاره می‌کنیم:

1- بیماری‌های عروقی

برخی از اختلالات عروقی در قالب مشکلات زناشویی خود را نشان می‌دهند که به مرور زمان رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار داده، شریان‌ها را سخت و باریک می‌کنند و همین مساله، خون‌رسانی به دستگاه تناسلی را کاهش می‌دهد

ادامه مطلب ...

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

بعضی خانم ها مثلا چون در فلان روز دچار تپش قلب شده‌اند و یا در میان اقوام خود، شخصی مبتلا به بیماری قلبی داشته‌اند، برای خود تشخیص بیماری قلبی گذاشته و به همین بهانه نه تنها در ناآگاهی مانده و از روش صحیحی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده نمی‌کنند، بلکه به دیگران نیز می‌گویند اگر مشکل قلبی داری، همه روش‌های پیشگیری برایت نامناسب است!

بعضی از مشکلات قلبی محدودیت‌هایی را در استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری ایجاد می‌کنند. مهم‌تر از همه اینکه خانم مبتلا به بیماری قلبی می‌تواند از روش‌های مربوط به خودش استفاده کند، مثلا اگر خانمی سکته قلبی داشته، منطقی است که همسرش با استفاده از کاندوم، از وقوع بارداری ناخواسته پیشگیری نماید.

ادامه مطلب ...